17 września 2011

Plan Lindleya

Dzisiejsze znalezisko jest bardzo stare, bo z początku XX wieku. Przedstawiam oryginalny plan kanalizacji autorstwa Lindleya z około 1909 roku. Pociągnąłem kolorem kanały i rzeki, aby wyróżniały się na tle ulic.

Na planie widać wiele ciekawostek. Jest jeszcze stara mechaniczna oczyszczalnia ścieków na Lublinku, na miejscu której obecnie znajduje się lotnisko. Jednakże pod pasem startowym nadal znajdują się czynne, ogromne kolektory. Na ten temat poświęcę osobny wpis. Warto zwrócić tez uwagę na rzeki Łódka i Jasień, które jeszcze wtedy biegły swoimi naturalnymi, naziemnymi korytami. Czerwone kółka to zbiorniki przeczyszczające. Nie wiadomo mi o żadnym innym poza "dętką" pod Placem Wolności, więc jest to temat warty zgłębienia.



Plan w wersji dla Google Earth można pobrać stąd: http://www.mediafire.com/?1tu806iy70w8awe

2 komentarze:

  1. Bardzo ciekawy artykuł. Jeżeli chodzi o kanalizację to jej niewłaściwie podłączenie może szybko doprowadzić do awarii. W takich przypadkach nie warto jest działać samemu, lecz zadzwonić po fachowców. Specjaliści udrożnią rury kanalizacyjne https://www.stankan.pl/udraznianie-rur-kanalizacyjnych/ i wykonają niezbędną ocenę stanu kanalizacji przy użyciu specjalnych urządzeń.

    OdpowiedzUsuń
  2. Niestety nie miałam nigdy okazji zwiedzać tych kanałów, ale faktycznie wyglądają całkiem imponująco. Ja jestem zdania, że jeśli ktoś posiada szambo przy domu to również może być przydatna pompa fekalna https://www.dostudni.pl/pompy-fekalne,b70.html która jest dobrym rozwiązaniem.

    OdpowiedzUsuń